25-årige Simona Mancusi taler med begejstring i stemmen om, hvordan hun arbejder med at få forskellige faggrupper til at udvikle bedre procedurer for samarbejde eller kommunikation. Hun arbejder som servicedesigner i den svenske virksomhed Tenco AB, der optimerer processer og arbejdsgange for virksomheder og institutioner.
- Det, der gør det så interessant er, at man arbejder med usynlige ting. De sociale mekanismer og interaktionerne mellem os. Det er enormt spændende at afdække og arbejde med. For mig er det langt mere interessant og udfordrende, end at arbejde med fysiske produkter, siger hun.
Hjælper læger, sundhedspersonale og patienter
I et af de projekter, Simona Mancusi arbejder på, skal hun hjælpe en afdeling på et sygehus med at forbedre kommunikationen mellem lægerne, det øvrige sundhedspersonale og patienterne.
- I første omgang handler det om at kortlægge frustrationerne og de uopfyldte behov hos de forskellige parter. Efterfølgende sammenligner vi dem, finder de underliggende årsager og udarbejder sammen med alle parterne en plan for, hvordan processerne kan ændres til det bedre, fortæller hun.
Målet er at løse de problemer, der kan opstå i samspillet mellem mennesker med forskellige baggrunde indenfor en organisation, definere fælles mål og udvikle de bedste metoder til at nå dem.
Uddannet til at tænke i processer
Simona Mancusi har en mastergrad i servicedesign fra Aalborg Universitet, og har været tilknyttet Tenco siden studietiden. Først som studentermedarbejder på deltid og det seneste år, siden hun blev færdig, som fastansat.
-Vi lagde straks mærke til Simonas nysgerrige tilgang til mennesker og sammenhænge, siger Adriana Azinovic, der er innovationschef og medstifter af Tenco.