Måske var det netværk én af årsagerne til, at han − efter som nyuddannet sociolog at have undervist på Hjørring Pædagogseminarium i halvandet år − blev kontaktet med opfordring om at søge en ph.d.-stilling inden for planlægning. På et helt andet institut – og fakultet − end der, hvor han havde taget sin kandidatgrad.
− Jeg havde fået skabt nogle relationer dér, som gjorde at de vidste, at her var der en nørd, som måske kunne være interessant, siger han.
Han vendte tilbage til universitetet og i dag, 25 år senere, er han stadig ansat på AAU.
Til lands, i luften og under jorden
Ole B. Jensen forsker i byudvikling og bymæssig mobilitet, dvs. alle former for transportsystemer og steder, hvor folk transporterer sig, som fodgængere, cyklister, bilister etc. Han arbejder ud fra et mål om at forstå rammen af hverdagslivet, som det foregår, mens mennesker er undervejs og i bevægelse.
− For hundrede år siden boede man fx ikke i Hjørring og arbejdede i Aalborg (red.: afstand på 60 km), medmindre man havde en chef, der kunne acceptere, at man først nåede frem om tre dage. Så den måde, vores byer og vores bysamfund og vores verden udvikler sig på, er en funktion af mobiliteten, forklarer han.
Hans forskning går både på det rent funktionelle, fx hvor hurtigt man kan komme frem, og på, hvad det gør ved vores verden og vores måde at opleve verden på.
− Jeg synes, det er fascinerende at prøve at forstå den rammesætning, der finder sted igennem planlægning, teknologiudvikling, design − og selvfølgelig også igennem politik. Som ligesom sætter rammen for, hvad der kan lade sig gøre.
Ole B. Jensen færdiggør i 2021 et forskningsprojekt, hvor han har set på København Lufthavn som en port ind til et globalt rum, hvor man kan bevæge sig rundt. Tidligere har han arbejdet mere underjordisk, kan man vel kalde det, nemlig med metroen i København.