Kriterier for meritering
Kriterier for meritering
TECH vil transformere det globale samfund mod balance ved at være førende inden for udvikling af digitale teknologier, design og planlægning samt uddannelse af dimittender. Bl.a. derfor vil TECH rekruttere og udvikle medarbejdere systematisk og med bredt udsyn, der kan uddanne entreprenante dimittender med fokus på øget konkurrenceevne og innovationskraft i løsninger af samfundets udfordringer.
Til at tiltrække og udvikle akademisk talent har TECH udviklet en række kriterier til brug for ansættelse og meritering af adjunkter, lektorer og professorer. Ledere på TECH vil bruge kriterierne i forbindelse med rekruttering, karriere- og kompetenceudvikling og strategiske indsatsområder. Tydelighed og transparens er vigtigt for en åben og fair rekrutteringsproces, og et led i TECH’s og AAU’s arbejde med ligestilling og diversitet.
Sådan kan videnskabelige medarbejdere og potentielle kandidater bruge kriterierne
- 1
I rekrutteringssammenhæng kan kriterierne bruges som pejlemærker i stillingsopslag, bedømmelsesarbejde og under ansættelsessamtaler for at understrege bredden og vigtigheden af kompetencer. Det er dertil tydeligt for potentielle kandidater, hvilke krav TECH stiller til de forskellige stillingskategorier.
- 2
I dialogen med leder om karriereudvikling og i egne karriereovervejelser og -planlægning, eksempelvis MUS, LUS og GRUS.
- 3
I udviklingen af specifikke karriereplaner, fx karriere- og forfremmelsesplaner for tenure track adjunkter og lektorer i forfremmelsesprogram.
- 4
I fakultetets og institutters strategiske overvejelser om praksis, behov, indsatsområder og ambitioner.
Sådan læses kriterierne
TECH’s kriterier til ansættelse og meritering af adjunkt-, lektor- og professorstillinger omfatter fem hovedkriterier:
- 1
Forskning – videnskabelige undersøgelser og publikationer i tidsskrifter og konferencer eller bogudgivelser inden for et givent fagligt felt
- 2
Undervisning og vejledning – undervisning, vejledning, eksamen, kursusplanlægning og bidrag til studie- og undervisningsmiljøer.
- 3
Samfundsmæssigt bidrag – formidling af forskning og samarbejder med private og/eller offentlige organisationer samt involvering i faglige hverv.
- 4
Finansiering – finansiering af konkrete forskningsprojekter.
- 5
Ledelse og organisatoriske bidrag – akademiske ledelsesopgaver, udvikling af egne ledelseskompetencer og erfaring med at indgå i råd, nævn og udvalg på arbejdspladsen.
Under hvert hovedkriterie fremgår en række underkriterier, som skal forstås som adgangskriterier til de tre stillingskategorier. Dette er kompetencer, som det forventes, at den enkelte videnskabelige medarbejder besidder, når denne indtræder i stillingen. Akademisk personale kan have en stærk profil inden for nogle områder og være mindre stærk i andre områder.
Alle kriterier er ikke nødvendigvis lige vigtige på ethvert tidspunkt og i ethvert fagmiljø, og nogle kriterier kan vægtes højere end andre ift. den enkelte videnskabelige medarbejders udvikling.
Kriterierne skal ikke betragtes som en tjekliste. Selv hvis videnskabelige medarbejdere eller potentielle kandidater opfylder alle kriterierne, betyder det ikke nødvendigvis, at der er en ledig stilling på det pågældende niveau.
TECH’s kriterier er til brug for meritering på tværs af fakultetet, men institutterne kan supplere med særlige kvalifikationskrav i fx stillingsopslag, der passer til de specifikke akademiske fagmiljøer, de rekrutterer til.
TECH’s kriterier er et supplement til den til enhver tid gældende ministerielle stillingsstruktur for videnskabeligt personale, som alle universiteter skal følge: Bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter (retsinformation.dk)