Af: Nelly Sander, TECH Dekansekretariat
Forestil dig en verden, hvor vi har afskaffet fattigdom og stoppet sult. Hvor alle mennesker har adgang til rent vand og sanitet, hvilket er med til at sikre sundhed og trivsel, og alle børn får en kvalitetsuddannelse. Piger og drenge overalt kan udnytte deres fulde potentiale, fordi der er ligestilling mellem kønnene ...
Og man kunne fortsætte i samme spor, indtil alle 17 verdensmål var nævnt. Og hensigten bør gå tydeligt igennem: Det skal ikke blive ved forestillinger og ønsketænkning, for det er vigtige og nødvendige mål, hvis vi skal kunne overlevere planeten i en acceptabel stand til vores børn og deres efterfølgere.
Målene skal gøres mere håndgribelige
Ovenstående mål hører hjemme i de helt høje luftlag, men omfavner direkte de problemstillinger, missioner er sat i verden for at løse. At forestille sig en planet, hvor man kan sætte flueben ved bare nogle af ovennævnte mål, vil – er der nok ingen, der kan være uenige i − være fantastisk. Dertil har vi brug for visionære og innovative specialister, der kaster sig aktivt ind i kampen.
TECH-dekan Henrik Pedersen er direktionsansvarlig for forskningssporet i AAU’s nye strategi Viden for verden 2022-2026. Han forklarer, at en af fordelene ved missionsdrevet forskning netop er, at man arbejder med udgangspunkt i de store og vigtige globale udfordringer, men at disse konkretiseres på et niveau, hvor det så at sige er realistisk at gøre en reel forskel.
− I missionsdrevet forskning gør man de globale udfordringer langt mere håndgribelige ved at bryde dem ned i mindre bidder. Ingen kan løse en global udfordring ”head on”, men man kan tage udgangspunkt i en global udfordring, herudfra udvælge (eller definere) en række missioner og derfra udvikle en serie af missionsprojekter. Og det er på det niveau – missionsprojekterne – det konkrete forskningsarbejde foregår på AAU. På tværs af faglige styrkepositioner og i samarbejde med en lang række relevante aktører i samfundet, forklarer han.
Niveauer i arbejdet med missionsdrevet forskning
Udgangspunktet for missionsdrevet forskning kan med andre ord inddeles i tre trin – eller niveauer, om man vil:
Niveau 1: udfordring
= De store globale udfordringer, bl.a. defineret vha. FN’s 17 verdensmål
Eksempel: SDG #3: Sundhed og trivsel
Niveau 2: mission
= Nedbrydning af de store udfordringer og formuleret som konkrete mål, man ønsker at opnå over en afgrænset tidsperiode.
Eksempel: Mindske demensbyrden i samfundet: I 2030 skal halvt så mange borgere have behov for demensrelateret behandling og pleje.”
Niveau 3: missionsprojekt
= Forsknings og innovationsprojekter (samarbejdsprojekter?), som realiserer et eller flere af en given missions mål. AAU kan lede eller deltage i missionsprojekter.
Eksempler
- Innovative teknikker til personlig diagnosticering af alzheimers
- Sociale standarder og tilgange til pleje
- Forbedret forståelse af sandsynligheden for at pådrage sig neurodegenerative sygdomme
- AI-støtte til fysisk og mental uafhængighed for patienter.