Forskningsgruppe
UNESCO center for problembaseret læring
Forskningsgruppe
UNESCO center for problembaseret læring
Forskning
Forskningsområder
- Ingeniørdidaktik
- Forandringsledelse på videregående uddannelser
- Nye vejlederroller
- Digitaliseret læring
- Uddannelse til bæredygtig udvikling
- Uddannelse i didaktik indenfor STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)
- Professionel praksis og efteruddannelse af ingeniører
Konkret forskning
At samarbejde i grupper for at finde bæredygtige løsninger på tekniske udfordringer er en kernekompetence hos ingeniører. Forskningen i PBL understøtter og udvikler disse kompetencer for de studerende.
AAU er blevet et fyrtårn for undervisningsinstitutioner over hele verden, der ønsker at omlægge deres ingeniøruddannelser fra at være baseret på traditionelle læringsmetoder til mere innovative metoder, der er centreret omkring de studerende. Det nyeste forskningsemne er relationen mellem digital læring og PBL.
Uddannelse
Studierelaterede aktiviteter
Gruppens væsentligste studierelaterede aktivitet er at undervise alle studerende ved de to tekniske fakulteter ved AAU i PBL-kompetencer – flere gange i løbet af deres uddannelse. Andre aktiviteter omfatter ekstern og intern pædagogisk udvikling for ansatte ved Aalborg Universitet.
Samarbejde
Forskningens målgruppe
Forskningen er interessant for ingeniøruddannelser, forberedende institutioner til ingeniøruddannelser, virksomheder, efteruddannelsesinstitutioner, folkeskoler, såvel som ministerier og ingeniørforeninger.
Eksterne partnere
UCPBL har etableret et globalt netværk med andre universiteter og offentlige og private institutioner, der arbejder med uddannelse af ingeniører. Der bliver hvert år afholdt internationale og regionale forskningssymposier i forskellige lande.
Nøgleprojekter
PROCEED/PROCEED-2-WORK
PROCEED-2-WORK er et langtidsstudie, der følger alle nye danske ingeniørstuderende med studiestart i 2010 og følger deres vej ud på arbejdsmarkedet. Projektet ser på udfordringer i forbindelse med omstillingen fra at færdiggøre studiet og til ansættelse i ingeniørjob.
PBL FUTURE
Det overordnede mål for forskningsprojektet PBL Future er at udvikle forskningsbaserede retningslinjer for problem- og projekt baseret læring i en digital tidsalder. Projektet skal konceptualisere, hvordan problem- og projektbaseret læring kan anvendes i nye formater baseret på kerneprincipperne i PBL. Samtidig skal det udforske og udvikle nye digitale tilgange, der fungerer i og åbner for nye hybrider af PBL-læringsmodeller.
Læs om flere forskningsgrupper
På fakultetet har vi mere end 30 forskningsgrupper og -sektioner med internationalt anerkendte forskere, som arbejder inden for områderne: planlægning, digitalisering, autonome systemer, kommunikation og human touch.