Forskningsgruppe
Media innovation & game research (ME-GA)
Forskningsgruppe
Media innovation & game research (ME-GA)
Forskning
Forskningsområder
Forskningen kombinerer evalueringsmetoder med state of the art gaming- og medieteknologier for at løse udfordringer som eksempelvis:
- Hvordan evaluerer man engagementet hos brugere, spillere og studerende?
- Hvordan kan interesse for spildesign og-udvikling bruges til at motivere studerende til at opnå tekniske færdigheder såsom programmering?
- Hvordan kan interaktive story-worlds til undervisning gøres mere engagerende ved at tilpasse narrativet til brugeren i real-time?
- Hvordan kan real-time visuelle værktøjer bruges i film-, animation-, tv- og spil industrien for at gøre (virtuelle) produktioner mere effektive og kreative?
Resultater
Forskningsgruppen bruger deres viden til at udvikle metoder til at skabe innovative læringsmiljøer med den nyeste teknologi. Resultaterne kan bruges til at designe mere engagerende læringsoplevelser. Forskningen viser, at digital spiludvikling kan udnyttes som en værdifuld motivationsfaktor for indlæring af tekniske færdigheder såsom programmering i skolen.
Der arbejdes også med at gøre produktioner mere effektive indenfor eksempelvis animation af undervisingsmaterialer ved brug af real-time teknologi. Forskningsgruppen arbejder med AI som en “enabling” teknologi, der bl.a. gør det muligt at skabe mere effektive produktions-pipelines til VFX og medieproduktioner som fx animation til læring.
Uddannelse
Studierelateret aktivitet
Forskningsgruppen underviser i programmering, evalueringsmetoder, AI, spilteori, -design og -udvikling, animations- og kortfilmsproduktion. De vejleder forskellige projekter såsom formålsbestemte spil, interaktive storyworlds, Procedural Content Generation og real-time grafik. Forskningsgruppen afholder ligeledes PhD-forløb i avancerede evalueringsmetoder.
Samarbejde
Forskningens målgruppe
Forskningen er særlig interessant for undervisere, studerende, spilforskere- og udviklere, såvel som film-, TV- og animations -instruktører og producere.
Eksterne partnere
Undervisningsinstitutioner og skoler, spil-, film-, TV- og animationsfirmaer, museer og læringsorganisationer. Vi samarbejder eksempelvis med Samsung, Unity, Rokoko, Danmarks Radio, Tycho Brahe Planetariet, Region Sjælland, Nordisk Film, Vision Denmark mfl. Hos gruppen finder du også Samsung Media Innovation Lab for Education (SMILE) og Center for Applied Game Research’s Game Lab (CEAGAR).
Nøgleprojekter
VIZARTS
Projektet “VIsualiZations and Adaptive Real-Time Storytelling” er målrettet forskere i medieteknologi, filmskabere og teknikspcialister, som sammen udforsker fremtiden indenfor real-time filmskabelse, virtuel produktion og interaktiv historiefortælling. Støttet af Nordisk Film Fonden.
Styrkelse af robusthed og mental sundhed hos gymnasieelever
For at hjælpe studerende ved HTX med at fastholde motivationen og fortsætte studierne, forsker vi i deres engagement og designer aktiviteter, der har til formål at øge deres trivsel. Støttet af Region Sjælland.
Eldorado
Forebyggelse af fejlernæring og forbedret livskvalitet for ældre i eget hjem ved hjælp af mixed reality. Støttet af Innovationsfonden
kontakt
Læs om flere forskningsgrupper
På fakultetet har vi mere end 30 forskningsgrupper og -sektioner med internationalt anerkendte forskere, som arbejder inden for områderne: planlægning, digitalisering, autonome systemer, kommunikation og human touch.